Wat staat er op jouw boodschappenlijstje?
Je hebt misschien al eens gelezen over het communicatieproces en dat daar een zender, een boodschap, ruis en een ontvanger in horen. Hoewel alle factoren belangrijk zijn, ligt gewoonlijk de meeste nadruk op de boodschap. Je communiceert immers met een doel: het overbrengen van jouw boodschap. Of je nu spreekt of schrijft, de woorden die je kiest zijn van invloed op je boodschap.
Interessant om daarbij te weten, is dat je hersenen het woord niet niet registreren. Je denkt namelijk niet in woorden, maar in beelden. Het beste voorbeeld (iedereen kent het): denk NIET aan een paarse olifant. Wees eerlijk, je dacht een fractie van een seconde aan een paarse olifant, voor je je brein moest dwingen om aan een pimpelpaars apenootje te denken om jezelf van die paarse olifant af te leiden. Je brein werkt als een magneet. Dat wat het ziet, brengt het graag voor jou in werkelijkheid.
Na jarenlang gebruik ben je je vaak niet eens meer bewust van de woorden (beelden) je kiest. Niet vergeten, sleutels zoeken, niet knoeien, niet vallen, wat zouden we moeten doen. Kies eens voor: goed onhouden, sleutels vinden, met aandacht inschenken, balans bewaren, wat willen we doen. Ook de woorden (beelden) die je tegen jezelf zegt, kunnen ondermijnen of juist ondersteunend zijn.
Wat staat er op jouw boodschappenlijstje?
CW/2021-01
/ | \